Wat vertel je over jezelf in een webinar?

Een paar jaar geleden was mijn broer bij mij op bezoek en terwijl hij mijn aanrecht stond te beitsen (hij is schilder van beroep en kan dit tien keer zo goed en snel als ik) hadden we het over onze vader, die jaren geleden al overleden is. En we ontdekten hoe verschillend onze verhalen waren. Natuurlijk hadden we veel gezamenlijke herinneringen, maar we waren vooral verbaasd over hoe anders we terug dachten aan hem.

Het herinnerde me eraan dat iedereen een eigen verhaal heeft. En dat elk verhaal niet alleen gaat over het onderwerp, maar ook iets zegt over degene die het vertelt. Het verhaal van mijn broer zei iets over mijn vader en mijn verhaal deed dat ook. Maar het verhaal van mijn broer onthulde ook veel over hemzelf, en mijn verhaal over mij. Over de rol die we hadden in het gezin, onze blik, onze persoonlijkheid. Als je een verhaal vertelt, maak je jezelf dus zichtbaar en door jouw verhalen leren anderen jou beter kennen. Dat geldt niet alleen in je persoonlijk leven, maar ook in je bedrijf.

Veel van mijn klanten zijn ondernemers die webinars geven. Ze willen de deelnemers aan hun webinars graag waarde geven en uitnodigen om mee te doen aan hun programma’s. Ik heb gemerkt dat ze het vaak moeilijk vinden om te bepalen wat nu waardevolle persoonlijke verhalen zijn voor de deelnemers aan hun webinars. En dat ze al snel denken dat ze teveel over zichzelf vertellen en ervan uitgaan dat luisteraars niet geïnteresseerd zijn in hen. Misschien herken je dit wel.

Het is een begrijpelijke gedachte, maar het is een misvatting. Deelnemers aan je webinars zijn meestal wel geïnteresseerd in jou. Nee, niet in alle ins en outs van jouw leven en ook niet in elk aspect van jouw persoonlijkheid. Maar ze horen wel graag wie jij bent, wat jou beweegt om te doen wat je doet, waar je voor staat en waar je bent op jouw reis.

Jouw verhalen geven de deelnemers aan jouw webinar de kans om jou te leren kennen en om te bepalen of je bij hen past. Dit geldt in een webinar nog meer dan in offline presentaties, waarin je publiek veel meer van jou ziet. Maar welke verhalen vertel je dan precies over jezelf? Je ontdekt ze door jezelf deze essentiële vragen te stellen:

  • Hoe laat ik zien wat mij beweegt?

Vind je dit een lastige vraag? Misschien helpt dit: wat maakt het werk wat jij doet belangrijk voor jou? Wat is de reden dat je juist hieraan je kostbare tijd besteedt? Een verhaal waaruit dit blijkt maakt duidelijk wat je drijfveer is, wat los van geld verdienen jouw motivatie is om je webinar te geven en om het werk te doen wat je doet. Vertel dit verhaal en je publiek kan zich veel beter met jou identificeren, waardoor het meer openstaat voor jouw boodschap.

  • Waar sta ik voor en waaruit blijkt dat?

Moeilijk te zeggen? Ik help je graag op weg. Je doet je werk op een manier die specifiek is voor jou, waarmee je getuigt van jouw visie. Wat is die visie, die bepaalt hoe jij je werk doet? Waarvan ben je ten diepste overtuigd? Vertel het verhaal van jouw visie en je zult zien dat je jouw deelnemers inspireert. Superwaardevol, want inspiratie is een bron van energie en enthousiasme en motiveert om in actie te komen.

  • Hoe ben ik een rolmodel voor de deelnemers aan het webinar?

In welk opzicht ben jij de deelnemers aan je webinar een paar stappen voor? En hoe zag jouw leven eruit toen je stond waar zij nu staan? Vertel jouw verhaal hoe het voor jou was om te zijn waar zij nu zijn en hoe je kwam van hun positie naar de plek waar je nu bent. Zodat ze kunnen zien dat jij een rolmodel voor hen bent en dat zij als ze jou volgen, kunnen bereiken wat jij hebt bereikt. Dit versterkt hun zelfvertrouwen. Ze gaan zien dat zij ook verder kunnen komen, dat er een weg is die zij kunnen lopen en dat jij hen die weg kunt wijzen.

Als je in jouw webinar de verhalen vertelt waarmee je deze vragen beantwoordt, geef je de deelnemers dus de kans op identificatie, inspiratie en zelfvertrouwen. En er is nog een belangrijk effect: door het vertellen van je verhalen kom je dichter bij jezelf. Daardoor maak je dieper contact met je publiek en dat is fijn voor jezelf en voor je deelnemers. Tot slot dragen je verhalen bij aan een betere verkoop. Want door jouw verhalen weten de mensen die bij jou passen dat ze bij jou moeten zijn, waardoor ze gemakkelijker ja zeggen op jouw aanbod.

 

 

 

 

Photo credit: Alisa Anton via Unsplash

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *