Red je verhalen

Een tijd geleden zag ik ‘Steve Jobs, The lost interview’ op Netflix.

De documentaire bestaat vrijwel helemaal uit een interview uit 1995 waarvan de makers jarenlang dachten dat het verloren was gegaan. Maar kort na de dood van Steve Jobs vond een van hen een kopie ervan op een videoband in zijn garage.

De redding van een mooi verhaal.

Het interview is onder andere interessant omdat je Steve Jobs daarin leert kennen zoals hij was voordat hij terugkeerde bij Apple (zoals je misschien wel weet, is hij een van de oprichters van Apple maar werd hij later ontslagen).

Voordat de iPhone bestond.

Voordat het internet was wat het nu is.

Het is een sensatie om naar hem te kijken en te luisteren en je te realiseren dat hij op dat moment nog niet weet welk enorme succes hem nog te wachten staat.

(En grappig is dat hij heel juiste voorspellingen doet over het internet, maar hele onjuiste over Apple.)

Maar dat is niet waarom ik je hierover vertel. Wat het interview namelijk ook laat zien, is dat Steve Jobs bij alles een verhaal heeft en wat het effect daarvan is.

Over elk feit heeft hij een verhaal.
Elke vraag beantwoordt hij met een verhaal.
Zijn leven lijkt één grote verzameling van verhalen.

Dat kenmerkt een echte verhalenverteller en dat was hij dus toen al.

Het maakt dat je aan zijn lippen hangt. Dat je het gevoel krijgt dat het van belang is wat hij te zeggen heeft. En dat je gaat geloven in de waarde van zijn werk en van de producten die hij ontwikkeld heeft.

Dat kunnen verhalen dus doen.

Later heeft Steve Jobs de kunst van het vertellen geoptimaliseerd om de producten van Apple te verkopen. De lancering van de iPhone in 2007 is hierom beroemd (en als je het leuk vindt, kun je die in zijn geheel bekijken op Youtube – echt een aanrader als je wilt leren hoe je verhalen succesvol inzet in je verkoop). Je wilt die telefoon meteen kopen.

We hoeven gelukkig geen Steve Jobs te zijn (en we hoeven geen nieuwe telefoon te lanceren) om te verkopen met verhalen.

We hoeven alleen te leren om onze verhalen te zien en te delen.

Denk je dat je geen verhalen hebt? Ze zijn er wel. Het enige wat je hoeft te doen, is ze terug te vinden. Ze te redden uit de vergetelheid. Net als gebeurd is met dat interview met Steve Jobs.

Waarschijnlijk heb jij geen videoband met een compleet verhaal over jezelf in je garage liggen, dus ja, het kost misschien wat meer moeite. Maar het loont.

Want als je ernaar op zoek gaat, ontdek je dat ook jouw leven een verzameling verhalen is. En als je die weet te koppelen aan je diensten, krijg je veel meer oog voor de waarde van wat je verkoopt. En gaat ook je publiek zien wat die waarde is.

Dus wil je ook dat je publiek aan je lippen hangt, de waarde van jouw diensten ziet en graag van jou koopt, leer dan je verhalen te vinden en te vertellen.

Dat maakt verkopen een stuk leuker en gemakkelijker.

 

Comments 2

    1. Post
      Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *