Je kunt er niet omheen

Maar wat héb je nu eigenlijk aan verhalen? vroeg een klant aan mij.

Ik moest er even over nadenken. Omdat ik me opeens afvroeg hoe het zou zijn zónder verhalen.

Denk even mee.

Wat zou er op nieuwssites en in tijdschriften staan als we de verhalen zouden schrappen?
Wat zouden we op social media delen als we geen verhalen zouden vertellen?
En wat zouden we dan tegen elkaar zeggen?

Je kunt er niet omheen: verhalen zijn overal.

We leren elkaar kennen door de verhalen die we vertellen.
We vormen onze visie op de wereld met verhalen.
En verhalen vormen ons.

De kern is denk ik dit: met verhalen geven we betekenis. En verhalen geven ons betekenis.

Dus wat heb je dan aan verhalen in jouw bedrijf? Heel wat, als je het mij vraagt (zoals mijn klant deed). Verhalen spelen op alle niveaus in jouw bedrijf een rol:

Voor je branding
Wat je vertelt, waarover je vertelt en hoe je het vertelt – het is allemaal onderdeel van jouw persoonlijke merk.

Want wie jij bent in de ogen van anderen is een verhaal dat mensen maken. Op basis van wat jij van jezelf laat zien.

Voor je marketing
Overal is gratis informatie te vinden, daarmee val je dus niet op. Jouw unieke verhalen maken het verschil in je marketing.

Hoe jij naar de wereld kijkt, naar je vak en naar jouw diensten. Hoe je gekomen bent waar je bent en waarom je doet wat je doet.

Daarmee onderscheid je je. Daarvoor komen mensen op jou af.

Er is geen marketing zonder verhalen.

Voor je verkoop
Mensen kopen, zoals bekend, van mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Jouw verhalen zorgen ervoor dat mensen die jij niet kent, jou wel kennen. En je wel of niet aardig vinden en vertrouwen, afhankelijk van je verhalen.

Je verhalen kunnen er dus voor zorgen dat mensen je sneller vertrouwen en daardoor gemakkelijker van jou kopen.

Voor je dienstenopbouw
De manier waarop je bedrijf is ontstaan is een verhaal. Als je jouw diensten baseert op dat verhaal, maakt dat jouw bedrijf overtuigend en consistent. Omdat je verhaal het logisch maakt dat je die diensten aanbiedt. En zorgt dat je gezien wordt als expert op jouw terrein.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, merk ik. Maar ik denk dat het wel duidelijk is wat ik wil zeggen 🙂

Je kunt er niet omheen: verhalen vormen jou en jouw bedrijf. Ze zijn bepalend voor je merk, ze maken je marketing uniek. En ze zorgen ervoor dat anderen je kennen, aardig vinden en vertrouwen. Waardoor ze ook voor je verkoop onmisbaar zijn.

En daarmee is nog lang niet alles gezegd over de waarde van verhalen in je bedrijf.

Ken je verhalen.

Wat vertel jij? Waarom? En hoe vertel je het?

En welke verhalen vertel je (nog) niet?

 

 

 

Photo credit: Joanna Kosinska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *