Een echt verhaal maakt je wakker

Als promovenda woonde ik vele lezingen, praatjes en toespraken bij. Vaak was ik geïnteresseerd in het onderwerp en echt van plan de spreker te volgen, maar meestal dwaalde ik toch na een paar minuten af. Ik dacht dat er iets mis was met mij, dat ik lui was en ongeïnteresseerd en ik schaamde me daarvoor en probeerde het te verbergen.

Totdat ik ontdekte dat ik niet de enige was en dat heel veel collega’s net als ik moeite moesten doen om hun ogen open te houden tijdens lezingen. Ik was opgelucht omdat ik misschien toch niet zo lui en ongeïnteresseerd was als ik had gedacht. Maar ik was ook verbijsterd, want opeens realiseerde ik me hoe vaak we allemaal de tijd uitzitten tijdens een presentatie. Zo zonde! En ik vroeg me af hoe dat toch kwam. Als het niet aan mij lag, waaraan lag het dan wel?

Het antwoord kreeg ik jaren later, toen ik in een training kennismaakte met de methode van Speaking Circles. Daarmee leer je om onvoorbereid je verhaal te doen voor een groep. Elke deelnemer kreeg een paar minuten om te vertellen wat er opkwam. En ik merkte dat het me geen enkele moeite kostte om mijn aandacht bij de sprekers te houden. Sterker nog; ik hing aan ieders lippen. Omdat elk verhaal me raakte. Opeens begreep ik wat ik zo vaak had gemist in al die jaren: het verhaal van de spreker.

Sinds die dag weet ik dat het vertellen van je eigen verhaal een van de krachtigste manieren is om contact te maken met jezelf en met je publiek. Ik ervaar het steeds als ik zelf een verhaal deel en als ik anderen help om hun verhalen te vinden. Als iemand een waar, persoonlijk verhaal vertelt, hoef ik nooit moeite te doen om te luisteren. Dan hoor ik dat het echt van belang is en dat het geen ‘verhaaltje’ is.

Bij een ‘verhaaltje’ val je in slaap en een echt verhaal maakt je juist wakker. Een echt verhaal brengt je brein namelijk in beweging. Als je een echt verhaal hoort, gebeurt er in jou hetzelfde als er met de hoofdpersoon in het verhaal gebeurt. Is de hoofdpersoon bijvoorbeeld blij, dan wordt het deel in jouw brein actief waar blijdschap huist en voel je je ook blij. Dus als je iemands verhaal hoort, voel je hoe het is om die ander te zijn. Bijzonder toch?

Een echt verhaal is dus een fantastische shortcut van jouw brein naar dat van een ander en daarmee een krachtige manier om verbinding te maken. Dat is superwaardevol, want als we ons verbonden voelen, met onszelf en met elkaar, dan ervaren we hoe rijk het leven is. Dit gevoel is voedend voor ons allemaal. Het is echt een geschenk. En als je dit geeft, krijg je het zelf ook.

Verbinding maken is niet alleen fijn en waardevol, maar helpt je ook om gemakkelijker klanten aan te trekken. Want dat rijke, voedende gevoel willen we allemaal wel vaker hebben, dus als jij dat teweegbrengt, zal je altijd mensen aantrekken die met jou willen werken. Dus als jij beter wilt verkopen, vertel dan vaker een echt verhaal, een verhaal dat jou raakt en waarmee je dicht bij jezelf komt. Zodat jouw publiek (of dat nu lezers of luisteraars zijn) ook dicht bij zichzelf komt en verbinding ervaart.

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt welke verhalen jou bij jezelf en bij jouw publiek brengen. Dat is eenvoudig: alle verhalen die gaan over iets wat jou raakt. Kies bijvoorbeeld een moment in je leven dat belangrijk voor je is en vertel het verhaal daarover. Een succesmoment of juist een dieptepunt, een moment waarvoor je dankbaar bent of een moment dat je liever snel zou vergeten. Het hoeft trouwens niets groots te zijn. Het kan ook gaan over een mail die je kreeg of over een film die je zag. Als het je maar raakt.

Als je denkt dat je een bruikbaar verhaal hebt, kun je heel makkelijk checken of dat ook echt zo is: voel je dat het echt over jou gaat, dat het jou raakt en dat dit is wat je de ander wilt vertellen? Voelt het een beetje kwetsbaar ook, alsof je jezelf blootgeeft? Dan zit je goed. Voel je er niet zoveel bij en lijkt het meer een ‘verhaaltje’, zoek dan verder naar iets waar je hart wel sneller van gaat kloppen en vertel dat. Zodat je jouw publiek wakker maakt, verbinding creëert en je jezelf en jouw publiek een waardevol geschenk geeft. En je ook nog beter verkoopt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *