3 voorbeelden van onweerstaanbare storytelling en wat jij daarvan kunt leren voor jouw marketing

Iedereen heeft het erover maar hoe pas je storytelling nu toe in je eigen marketing? Ik heb een paar voorbeelden van geweldige storytelling voor je verzameld en laat je zien wat jij als ondernemer hieraan hebt voor je marketing.

Het is gemakkelijker dan je denkt.

Het verhaal van Kyle Maynard, een man zonder ledematen die de Kilimanjaro beklimt, raakt iedereen. Kyle is geboren zonder armen en benen maar met het vermogen om groot te dromen. Zijn verhaal over zijn beklimming van de Kilimanjaro is een voorbeeld van onweerstaanbare storytelling. Waarom?

Het gaat over iemand die iets doet wat niemand voor mogelijk houdt, wat ingaat tegen al je verwachtingen en daardoor verrast.

Daar houden we van, we krijgen er energie van en dus een goed gevoel. Dat is één reden waarom het verhaal onweerstaanbaar is.

Onweerstaanbare storytelling is dus verrassend, gaat in tegen onze verwachtingen. Hoe kun jij dit gebruiken in je marketing?

Ga op zoek naar een moment waarop jij iets onverwachts deed. Iets wat iedereen je afraadde, of waarvan je zou denken dat het onmogelijk was. En wat toch lukte.

Het verhaal daarover, inclusief je worsteling, kun je gebruiken in je marketing. Je hoeft geen uitzonderlijke prestatie neer te zetten om toch een inspirerend voorbeeld te kunnen zijn voor anderen.

Het verhaal van Kyle is ook zo’n goed voorbeeld van onweerstaanbare storytelling, omdat het verbonden is met een bredere boodschap. Een boodschap die veel verder gaat dan alleen dit ene verhaal over deze ene prestatie.

Kyle laat zien dat er veel meer mogelijk is dan je denkt. En dat als je hiervan uitgaat, je tot ongekende prestaties in staat bent. Je moet je dus niet laten weerhouden door je gedachten over je mogelijkheden, dat zijn uiteindelijk slechts excuses om niet te doen wat je echt wilt. Dat is zijn boodschap.

In zijn eigen woorden: ‘Every excuse that we make keeps us away from the things that we want the most out of life’.

Elk goed verhaal heeft zo’n bredere boodschap. Welke boodschap heeft jouw verhaal? Voeg deze toe aan het verhaal over jouw verrassende keuze en je hebt je eigen voorbeeld van onweerstaanbare storytelling gecreëerd.

Kyles verhaal is een voorbeeld van persoonlijke storytelling. Ik geef je nu een heel ander voorbeeld van geweldige storytelling, deze TED-talk van Hans Rosling, waarin cijfers centraal staan. Rosling is [update: was – Rosling is inmiddels overleden, op 7 februari 2017] expert op het gebied van internationale gezondheid.

Met zijn verhaal zet Rosling al onze ideeën over armoede en ontwikkeling op zijn kop. De data daarover laten namelijk iets heel anders zien dan wat we verwachten (daar heb je de verrassing weer, die zo onweerstaanbaar is).

En ook Rosling heeft een boodschap die zijn verhaal overstijgt. Hij wil ons ervan bewust maken dat we als we onze visie moeten baseren op gegevens. In plaats van af te gaan op wat we met z’n allen denken te weten.

Rosling is superovertuigend omdat hij het verhaal van de data niet alleen vertelt, maar ook laat zien. Een fantastisch voorbeeld van visuele storytelling.

Beide voorbeelden laten zien hoe beelden je verhaal enorm kunnen versterken. Het verhaal van Kyle Maynard komt extra goed over omdat je hem en zijn reis in beeld ziet en het verhaal zich dus voor je ogen voltrekt.

Hetzelfde geldt, op een heel andere manier, voor het verhaal van Hans Rosling. Hij heeft gegevens omgezet in bewegende beelden, waardoor ook zijn verhaal zich voor je ogen afspeelt.

Visuele storytelling is krachtig, ook voor jouw marketing. Welk verhaal kun jij met beelden vertellen?

Het derde voorbeeld van onweerstaanbare storytelling is de beroemde TED-talk van Brené Brown die inmiddels ruim 26 miljoen keer bekeken is. Brené Brown neemt ons mee in haar onderzoek naar de essentie van verbinding. En komt uit bij kwetsbaarheid.

Brené Brown weet haar onderzoek spannend te maken door het te presenteren als een verhaal. Het is het verslag van een persoonlijke zoektocht. En dat maakt het fascinerend.

Ook dit verhaal verrast en heeft een bredere boodschap. Daarnaast is het een mix van persoonlijke storytelling en data-storytelling. Het laat zien hoe aantrekkelijk je wordt als je jouw persoonlijke verhaal weet te koppelen aan jouw expertise.

Hoe is jouw persoonlijke verhaal verbonden met jouw expertise? Als je daarover vertelt in je marketing, word je een onweerstaanbare expert.

Brené Browns verhaal heeft nog een ander aantrekkelijk ingrediënt: zelfspot. Ze maakt het publiek keer op keer aan het lachen. En wie lacht, is ontspannen en staat open om te leren. Daarom heeft haar verhaal extra effect.

Wat heb jij ontdekt over jezelf waar je je voor schaamt maar wat wel relevant is voor jouw publiek? Als je de moed hebt om hier (liefst met zelfspot) over te vertellen, zal je zien hoe onweerstaanbaar ook jij kunt zijn met jouw verhaal.

Deze voorbeelden laten zien hoe krachtig storytelling kan zijn. En ik hoop dat je door mijn verhaal ziet hoe je in je marketing gebruik kunt maken van deze kracht. Jij hebt ook verhalen te vertellen die verrassen en waarmee je een bredere boodschap kunt overbrengen. En ook jouw persoonlijke verhaal is te koppelen aan je expertise. Als je hierover vertelt, en ook om jezelf kunt lachen, ben je echt onweerstaanbaar.

Met jouw persoonlijke verhalen wordt jouw marketing meer dan marketing. Dan wordt het een manier om de wereld te laten delen in jouw visie, jouw ervaringen en jouw kwetsbaarheid. Zodat je mensen verrast, overtuigt, energie geeft en je met hen verbindt.

En zoals Brené Brown zegt: verbinding is de reden waarom we hier zijn.

Dus als je dat weet te creëren, vervul je een diepe behoefte, bij jezelf en bij anderen. Daar willen mensen alleen maar méér van. Dus kom maar op met je verhalen!

 

 

Photo credit: boellstiftung via Foter.com / CC BY-SA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *