Zie je het voor je?

Het is de nachtmerrie van iedereen die wel eens presenteert. Het was donderdagmiddag en ik zat achter een tafel in een zaal vol publiek. Op de voorste rijen zag ik enkele vooraanstaande professoren zitten. En ik zag zo’n tachtig paar ogen op mij gericht, van deskundigen en studenten op mijn vakgebied.

De voorzitter introduceerde mij en gaf mij het woord. Ik had drie kwartier de tijd. Het eerste kwartier ging het goed. Maar daarna stokte het.

Ik begon te hakkelen, in mijn papieren te bladeren, op zoek naar zinnige informatie, maar ik zag niet meer wat er stond. De letters sprongen over het papier. Ik wist niet wat ik nog moest zeggen. Inmiddels is het jaren geleden, maar ik weet nog precies hoe het was…

In de periode voor deze lezing had ik veel te weinig tijd gehad voor de voorbereiding. En dat kwam me duur te staan. Gelukkig wist ik het nog aardig op te lossen, maar het voelde helemaal niet fijn. Ik hoop dat jij het nooit hoeft mee te maken!

Nu weet ik hoe je dit voorkomt. Niet door woord voor woord je verhaal uit te schrijven. Wel door je goed voor te bereiden. Want hoe goed je ook ingevoerd bent in je onderwerp, hoe goed je je publiek ook kent, zonder gedegen voorbereiding heeft je presentatie een veel lager rendement.

Maar hoe bereid je dan voor? Waar begin je? Je kunt op zoveel manieren en vanuit zoveel invalshoeken starten. Zeker als je de expert bent op jouw terrein, kan het lastig zijn om een keuze te maken.

Ik geef je een techniek die je kan helpen. Topsporters werken er dagelijks mee. Elke keer opnieuw. Omdat je er zoveel van leert. Omdat je jezelf traint in wat je te doen staat, zonder dat je het daadwerkelijk doet.

Deze techniek heet: visualiseren, oftewel: het voor je zien. Het is een krachtige techniek doordat hij werkt op alle niveaus van je bewustzijn en doordringt tot in je vezels. Met een visualisatie bereid je je hele lichaam en geest voor op datgene wat je wilt waarmaken. En dat maakt het gemakkelijker om het te realiseren.

Je kunt deze methode op allerlei manieren gebruiken als je je presentatie gaat voorbereiden. Ik geef je een eerste stap die je bewust maakt van de kern van je presentatie, het eigenlijke doel ervan. Op deze manier maak je kennis met de techniek en kun je de kracht ervan ervaren.

Ga rustig zitten en neem tien minuten de tijd om het volgende te doen. Lees de oefening eerst rustig door. Doorloop de oefening daarna stap voor stap en geef hardop antwoord op de vragen. Dit versterkt het effect. Houd pen en papier bij de hand, zodat je als je dat handig vindt na elke stap je antwoorden kunt opschrijven.

Concentreer je nu op je eerstvolgende presentatie waarin je iets wilt bereiken. We presenteren onszelf de hele dag op allerlei momenten. Het gaat erom dat het een moment is waarop je in contact met anderen iets wilt teweegbrengen. Het kan dus ook om een gesprek gaan, een vergadering of een overleg.

Stap 1 Doe je ogen dicht en leef je in in het moment van deze presentatie.
Stel je zo goed mogelijk voor hoe het is op het moment van de presentatie. Wie zie je? Hoe is de ruimte? Waar zit of sta je? Hoe voel je je?

Stap 2 Concentreer je nu op je publiek.
Hoe zit het erbij? Hoe voelen de aanwezigen zich? Wat komen ze doen? Waar wil jouw publiek mee naar huis gaan? Wat wil het van jou horen of zien?

Stap 3 Concentreer je op je eigen intenties.
Wat wil jij dat het publiek van jou opsteekt? Wat wil je dat de aanwezigen denken of doen na jouw presentatie? Wat wil je dat ze onthouden?

Stap 4 Zoek nu het midden op.
Het midden tussen jou en de anderen. Daar waar je je bewust bent van jezelf en de ander. Voel en zie hoe je daar staat, of zit, en hoe de anderen er ook zijn.

Welke verbinding is er tussen jou en je publiek? Hebben jullie een gezamenlijk doel? Een gemeenschappelijke wens? Een drijfveer die jullie in elkaar herkennen?

En wat is het verschil? Waarin ben jij een stap verder dan de anderen? Welke kloof is er? Wees je hiervan bewust. Voel deze kloof, het verschil. Voel je wat die teweegbrengt, bij jou en bij de anderen?

Wat heeft het publiek nodig om zich met jou en je boodschap te kunnen verbinden? Hoe kun jij de kloof overbruggen? Zodat jouw intenties en die van het publiek bij elkaar komen?

Dat is wat je presentatie moet doen: de kloof laten zien en de verbinding mogelijk maken. Zodat duidelijk wordt dat jij de expert bent die kan helpen de kloof te overbruggen.

Zoals gezegd, dit is in eerste stap in de voorbereiding op een presentatie. Maar wel een grote. Want als je dit hebt gedaan, ben je al een heel eind. Je hebt dan helder wat je in je presentatie moet doen.

Zie je het al voor je?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *