Kom jij binnen?

Het is jouw beurt. De dagvoorzitter heeft je naam genoemd en je het woord gegeven. Er klinkt applaus en je loopt het podium op. Daar sta je dan… Wat nu, wat ga je zeggen?

Veel mensen beginnen hun presentatie met: “Ik ben die en die en ik ga het vandaag hier en hierover hebben”. Een logische stap, want iedereen wil natuurlijk weten wie die persoon is die daarop het toneel staat en wat die te vertellen heeft. Maar als je meteen met de deur in huis valt, mis je een kans.

Heb je het zelf weleens meegemaakt, dat iemand een presentatie zo begon? En kun je je herinneren hoe dat voor je was? Weet je nog hoe saai dat was? En dat je allerlei vragen voelde opkomen waarop je geen antwoord kreeg? En vervolgens al heel snel die naam weer was vergeten? Zo gaat het namelijk bij de meeste luisteraars.

Je publiek is niet meteen in staat alle aandacht op jou te richten. En ook als spreker heb je wat tijd nodig om te landen op het podium. Die tijd mag je je toehoorders en jezelf gerust gunnen. De tijd om aan elkaar te wennen, elkaar af te tasten en om de aandacht te richten op wat er komen gaat.

Als spreker kun je jezelf en het publiek hierbij helpen, bijvoorbeeld door een krachtig statement te doen. Een onverwachte, controversiële of op een andere manier verrassende uitspraak. Zo’n statement zet jou stevig neer en maakt je publiek meteen nieuwsgierig. Daarna is iedereen eraan toe om jou te zien en te horen.

Je publiek is na zo’n uitspraak een en al oog en oor voor jou. Een heerlijk moment, dat je ook volop mag benutten, want hoe aandachtig je publiek nu is, zal het pas tegen het einde van je presentatie opnieuw zijn.

Dus grijp je kans en vertel je verhaal. Vertel wie je bent en waarom je daar staat. Dat zijn twee aspecten van je verhaal. Je persoonlijke drive is een deel van het verhaal, net als je expertise. Besteed aan allebei de delen aandacht.

Dan kom je echt binnen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *