Zó maak je jezelf zichtbaar als de expert die je bent

Het was op een meerdaags high level business event waar we de eerste dag startten door onszelf aan elkaar voor te stellen. Ik voelde me tussen al die zeer succesvolle ondernemers die al een level verder waren dan ikzelf een groentje.

Toen ik aan de beurt was om te vertellen wie ik was, zei ik dat ook min of meer.
Ik noemde mezelf een ‘beginner’ – wat ik helemaal niet ben. Maar zo voelde ik me daar wel.

De ondernemer die het event leidde, stelde mij een aantal vragen over wat ik deed. Nadat ik die beantwoord had, zag ik opeens hoe zijn blik veranderde. Alsof er een lichtje ging branden.

‘O ben jij dat!’ zei hij. ‘Jij bent dus die geheime superpower achter een aantal heel succesvolle webinars!’

De hele groep keek belangstellend naar mij en ik voelde hoe ook in mijzelf het licht aanging. Geheime superpower, ja, zo zou je het inderdaad kunnen zeggen! En ik voelde opeens hoe ik op het event helemaal op mijn plek was.

Een bekende quote zegt: You teach best what you most need to learn. Ik denk dat het waar is – juist wat je het meest moet leren, heeft je volle aandacht. En je eigen betrokkenheid bij het onderwerp en het belang dat je eraan hecht, zorgen ervoor dat je heel precies weet hoe je anderen erbij kunt helpen.

Ik heb zelf vroeger veel moeite gehad om ruimte in te nemen en om mijn verhaal te doen. En op sommige momenten komt dat opnieuw naar boven, dan heb ik het idee dat ik niets te vertellen heb of dat ik me niet voldoende realiseer dat ik een expert ben op mijn terrein.

Ik denk dat ik me mede daardoor zo verdiept heb in dit onderwerp en er anderen zo goed bij kan helpen.

Bij mijn hulp aan anderen draait het juist om het naar boven halen van verhalen en om het op een aantrekkelijke manier verwoorden daarvan, zodat anderen kunnen zien waarin je de expert bent. En ze daardoor gemakkelijker het besluit nemen om met je in zee te gaan (als jij degene bent die ze kan helpen).

Dat is ook hoe ik help bij het optimaliseren van webinars, waar die businesscoach het over had. Het gaat erom dat je tijdens je webinar de juiste mensen aanspreekt en dat die mensen ja zeggen op je aanbod, zodat jij hen verder kan helpen.

Hoe je praat over je werk en hoe je je aanbod doet, heeft een enorme impact op het resultaat. Dat merken mijn klanten aan de resultaten van hun webinars.

Ik weet dus hoe je jezelf aantrekkelijk kunt presenteren 🙂

En als je dat niet doet, laat je dus enorme kansen liggen. Voor jezelf én voor anderen. Want die anderen zitten op jou te wachten, die willen een expert. Maar die weten niet dat jij dat bent als jij jezelf niet als zodanig laat zien.

Je snapt: dit zeg ik allemaal ook tegen mezelf.

Op het event had ik het geluk dat de businesscoach mijn woorden herformuleerde, waardoor de andere deelnemers alsnog konden zien wat ik te bieden had. En naar mij toe kwamen om te vragen hoe ik ook hen zou kunnen helpen.

Dat is wat woorden kunnen doen.

Dus als je meer klanten wilt aantrekken, zoek dan nieuwe woorden voor wat je te bieden hebt. Kijk ernaar met de ogen van de mensen die jouw hulp zoeken, die jou dus nodig hebben.

Ga zeggen wat zij moeten horen om in vertrouwen ‘ja’ te kunnen zeggen op jouw aanbod.

Hoe doe je dat?

1) Door in magnetische woorden te beschrijven wie je bent en wat je te bieden hebt.
Magnetisch zijn woorden die emotie oproepen, onderscheidend zijn en verheldering geven terwijl ze ook nieuwsgierig maken. Zulke woorden werken als een markeerstift: ze laten jouw unieke meerwaarde eruit springen, zodat je superaantrekkelijk wordt voor de klanten die het best bij je passen.

2) Door jouw persoonlijke verhaal te doen. Als jij kunt vertellen hoe jouw eigen worsteling tot inzichten heeft geleid die jouw leven veranderd hebben en waarmee jij nu anderen helpt, maakt dat jou heel aantrekkelijk voor jouw ideale klanten.

3) Door het resultaat te benoemen dat klanten bij jou bereiken. Ik help bijvoorbeeld ondernemers om hun verhaal te ontdekken en het zo naar buiten te brengen dat ze meer klanten aantrekken die precies bij hen passen. Hoe help jij jouw klanten?  (Tip: Vraag je klanten hoe zij het resultaat benoemen en gebruik hun woorden.)

Nu weet ik dat het lastig is om je eigen verhaal en je eigen woorden te vinden 😉 Want daarvoor moet je jezelf helemaal zien en dat lukt ons vaak niet. De meesten van ons hebben een blinde vlek, vaak precies voor datgene wat ons uniek en aantrekkelijk maakt.

We hebben allemaal een spiegel nodig om onszelf te kunnen zien. 

Dus ken je jouw verhaal nog niet? Of weet je niet wat daar aantrekkelijk aan is? Ik help je het te ontdekken en het zo te verwoorden dat jij met veel meer gemak jouw ideale klanten aantrekt.

Ook als je meer klanten uit je webinars wilt krijgen, help ik je graag. Ik weet wat werkt en hoe ook jij betere resultaten haalt.

Wil je weten wat ik voor je kan doen? Ik leg je er alles over uit tijdens een vrijblijvende gratis kennismakingssessie via de telefoon. Boek die vandaag nog in mijn online agenda. Dit is de link: https://my.timetrade.com/book/NSHVQ

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *