Wat is jouw waarom?

Stel jij jezelf wel eens de vraag: waarom doe ik wat ik doe? (Waarom doe ik dit werk? Waarom loop ik hier warm voor? Waarom kom ik hier ’s ochtends mijn bed voor uit?)

En? Wat is je antwoord?

Misschien vind je het nog niet zo gemakkelijk om je antwoord te formuleren. Je bent in je werk gerold en weet eigenlijk niet zo goed hoe dat zo gekomen is. Of je hebt altijd al geweten dat je dit wilde en weet niet precies wat daarbij je motivatie was.

Het is de moeite waard om wel naar dat antwoord op zoek te gaan. Want het levert je heel veel op, voor jou persoonlijk en voor je zakelijke succes. Dat zit namelijk zo.

De vraag naar je waarom helpt je om je eigen drijfveren te (her)ontdekken en te voelen. Dat activeert je innerlijke kracht en motivatie, waardoor je nog meer overtuigd raakt van je keuzes.

Jouw antwoord geeft je zelfvertrouwen. En dat straal je vervolgens uit. Dat heeft effect op anderen: zij krijgen ook meer vertrouwen in jou.

Het helpt je ook om jezelf duidelijker te positioneren. Want als jij van jezelf begrijpt wat jou drijft, kun je dat vertellen aan de rest van de wereld. En dan ben je meer dan alleen je functie of je bedrijf.

Dan heb je een verhaal. En een verhaal spreekt aan en maakt je zichtbaar.

Je onderscheidt je daarmee van anderen die min of meer hetzelfde werk doen als jij. Want iedereen heeft een eigen verhaal. Dat van jou maakt jou anders dan alle anderen.

En dat blijft niet zonder gevolgen. Want zelfvertrouwen en zichtbaarheid leiden tot succes.

Je klanten of leidinggevenden zullen je namelijk meer gunnen en je gemakkelijker voor jouw favoriete werk inschakelen als ze begrijpen wat je drijft om te doen wat je doet. En als ze kunnen voelen dat je het met je hart doet.

Ze kiezen gemakkelijker voor je omdat ze je als een betrouwbare en geloofwaardige expert gaan ervaren. Zo draagt jouw antwoord bij aan je succes.

Maar wat doe je nu als je het nog niet zo goed weet? Waar moet je het dan zoeken?

Er zijn altijd ingangen te vinden tot jouw waarom.
Ik geef je er hier een paar waarmee jij als je zin hebt aan de slag zou kunnen gaan.

1) Zoek eens in je geschiedenis, in de keuzes die je hebt gemaakt, de rol die je hebt gekozen, waarin je afweek van anderen. Wat heeft jou geleid naar jouw werk? Dit is één ingang.

2) Ga eens na wat je zo mooi vindt aan wat je doet. Waar draag je aan bij? Wat geef je de wereld? Wat wil je overdragen aan anderen? Dit is een tweede ingang, via je passie.

3) De derde ingang is het beeld dat anderen van je hebben. Vraag eens aan de mensen in je nabije omgeving wat zij denken dat jou drijft. Je zult verbaasd staan hoeveel inzicht deze belangrijke anderen in je hebben.

Je (on)bewuste keuzes, je passie en je uitstraling geven toegang tot het antwoord dat het hart vormt van jouw overtuigingskracht als professional. Het is het antwoord op die ene belangrijke vraag:

Wat is jouw waarom?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *